2010-03-24

Kerja Lepas Grad!

Semalam, gua dengan teman sebilik gua berdiskusi panjang pasal perusahaan membela kambing. Semue ni tercetus gara-gara sistem akreditasi yang dah makin havoc dibincangkan. Rumate gua nekad nak membela kambing sebagai mata pencarian back-up. Gua tak berape berkenan sangat, bukan ape, takut kambing-kambing tu pulak yang kene jage gua nanti, lain plak nanti die punye pegi.

Malam ni brader 'ayam' lepak-lepak bilik gua sembang pasal meniage. Makin tambah semangat brader rumate gua nak membela haiwan sebagai pekerjaan tetap beliau dengar ceramah yang bukan MLM nih!. Dari segi modal, kursus, baka, sakit, tanah, kandang, makanan, hatta air teh O ais gua, habis semue brader ayam terang kat kawan gua. Gua dan kawan-kawan lain selambe je angguk2 tanda kitorang paham dengan cadangan beliau. Lantas tetibe gua potong cakap brader ayam,

"Lu Sani kalau tak nak membazir pegi kusus sane sini, lu kerje la jadik kuli lu ngan orang ambik pengalaman. Pasal baka lu dah tak payah nak risau, lu leh sebat sehari sekor!" Gua memberi cadangan ala jahanam kat kawan gua.

Brader ayam agak setuju dengan cadangan gua dan cube memberi idea..

"A ah, sehari ko amik la telor sebijik, jage sampai die menetas.."

Gua ngan brader bilik gua dah diam dah sambil pandang brader ayam lalu brader bilik gua pon bersuara,

"Masalahnye, aku nak bele kambing.. takkan aku nak tibai sebelah telur kambing tu. Tak ke kene tunjai dengan kambing tu...?"

.....................................

0 orang tak puas hati:

Post a Comment