2010-02-17

hantu



Bile lu orang tengok 2 bende kat atas ni, mesti korang pikir, ape kene mengene 2 bende ni ngan tajuk post gua nih. Bagi gua, bende ni memang menghantui hidup gua di zaman kanak-kanak dahulu kale. Walaupon kecik-kecik dulu gua suke tengok back-hoe ni korek tanah untuk pebaik paip bocor, buat kolam ikan, mencuri tanah secare haram, dan juga penyebab utama kesesakan jalan di hiway karak.. namun gua tetap kate due bende ni hantu. Mase gua darjah 2, gua dan ahli keluarga yang lain pulang ke kampung menziarahi nenek gua. Kenderaan paling mampu waktu tu bas Yakin Ekspress yang mempunyai kelengkapan yang lebih moden jika dibandingkan dengan bas zaman sekarang. Gua buat konklusi sebegini sebab bas ekspress dulu-dulu ade tandas di belakang. Air dalam 'mangkuk' tu berkocak seiring dengan lenggokkan bas tu. Tapi sampai sekarang gua pikir, mane peginye hasil kumbahan tuh? tak berat ke bas nanti kalau semue pakat buang? Tapi naik bas ni paling gua tak bersyukur kalau seat gua tepi pintu tandas.. Nak tido pon tak senang ni kan plak nak minum air pepsi gamba mikel jekson.

Sampai kat kampung, kitorang lepak rumah maklong gua. Sebelum pergi rumah dia kitorang kasi layan naik feri penang dulu. Sampai je rumah, gua terus cari bantal. Tengah sedap tido, Tibe-tibe datang si back-hoe ni kejar gua, gua lari laju-laju tak ingat dunia. Dia mahu cangkul sama gua tapi xdapat, gua masuk dalam air dulu. Tapi nasib gua tak selalunya indah, datang plak feri penang ni kejar sama gua. Mase tu gua lari memang xcukup tanah.

Tetibe gua perasan memang gua atas tanah tengah belari sambil dikejar bapak gua. bapak gua tangkap gua masuk dalam rumah maklong pastu kasi renjis-renjis air kat muke gua.Mase tu jiran-jiran dah keluar rumah dah nak start jage tepi kain. Bile gua sedar bapak gua sound sama gua..

"Hang ngigau ape petang-petang ni sampai belari keluar rumah?"

gua pon jawab la..

"bedozer dengan feri kejar..lari laaaaaa..."

akak-akak dan abang gua mengekek gelakkan gua.


nota-nota : Tapi yang gua ingat lepas tu gua pegi bukak peti ais mak long gua bantai curi makan bende warne kuning macam coklat. paket pon kecik-kecik macam coklat. Sumpah tak sedap. Tapi lepas tu baru gua tau ape itu marjerin.


6 comments:

  1. hahaha....smpi la ka hg pggl bnda alah 2 hntu...
    so klu jmpa hg wtpa??

    ReplyDelete
  2. haha dasyat2 sampai lari keluar rumah nasib baek sempat tangkap....
    gua ingat bantal tu ada kaitan dgn back-hoe yg lu ckp la..hihi

    ReplyDelete
  3. syedox : kalau jumpe hon je skali..hahahaha. skrg dah berani dah..kih3.

    antap : kah3

    ReplyDelete
  4. laa ader penyakit ngigau berjln rupenyer..ish2..bahayer2..

    ReplyDelete
  5. x ley blaaa... siap lari kuar uma 2... ahaksss...=)

    ReplyDelete