2010-02-23

Pengalaman ke mahkamah

Gua hari ni kene pegi mahkamah nak angkat sumpah. Sebelum tido malam tadi gua dah siap-siap dokumen nak di bawak semue. Hari ni, sampai kat sane gua duduk kat kerusi sambil mengelamun. Gua pikir, macam mane la angkat sumpah tu. Ke macam perhimpunan sekolah rendah dulu?. Pengawas kat depan cakap lepas tu kite ikut ramai2. Mungkin jugak tangan kanan perlu diangkat sembil membidangkan dada. Huh! agak leceh. Adakah akan ada hakim yang memakai rambut putih berketak-ketak duduk di atas sambil memegang tukul kayu seakan-akan gandin dalam bengkel KH? Gua agak kalau gua tak ikut cakap die nanti mau berdarah hidung gua kene baling dengan tukol tu. Gua agak takut dan hampir terkencing memikirkan prosiding angkat sumpah nih yang bakal gua jalani. Tibe-tibe dalam gua sedap mengelamun dan tahan kencing, akak kaunter yang sudah mempunyai cincin emas kat jari manis panggil name gua lalu berkata dengan selambe

" Nah, Surat akuan angkat sumpah awak dah siap di tandatangan, Sekian Terima kasih"

Gua ambil lalu belah dengan muke gembire. Cis, tak sampai seminit, Ingatkan macam dalam filem2 melayu yang kes-kes penghakiman seludup mercun, seludup rokok, seludup tang lung, dan ade jugak kes seludup biskut cap ping pong. Patut pon tak de peguam nak wakili gua dalam hal ni.

1 comment:

  1. ko patut cangkung kat depan hakim..pakai baju de no siri belang hitam putih

    ReplyDelete